Thursday, June 12, 2008

Pilih2..!! Yang mana satu idaman kalbu..

ehem2..my 1st blog post as 'budak baru belajar'..huhu

hm..setelah beberapa bulan menapak di intec di samping menempuh onak dan duri, aku disuruh membuat pilihan yang mana menjadi idaman kalbu antara 3 universiti di russia..

masa mula2 menjejakkan kaki di intec ramai berkobar-kobar nak pergi moscow, termasuklah aku. katanya senang nak balik.lagipun moscow kan bandaraya, jadi senang la kalau ada pape. ditambah pulak elaun untuk pelajar moscow lebih sikit dari kt volgograd n nizhny novgorod sebab living cost pun tinggi kat sane.tapi berdasarkan maklumat2 dengar khabar orang moscow nih perkauman sket a.k.a berlagak.yela...orang bandar la katakan..n ada senior yang pernah kena samun kat sana.huh..takut maaa..

hm..volgograd nih kampung sket(hehe). n terletak jauh la jugak dari moscow.cuma universiti kat sana lebih famous sebab semua lecturer kami diimport dari sana.so diorang pun promote la gile2 volgograd. lagipun, sistem volgograd menarik, siap ada homeroom yang leh bantu kalo ada masalah. n universiti pun terletak dekat tengah2 bandar volgograd tu..

tapi bila dah lama2 n dah dapat maklumat sal nizhny jadi cam tertarik la pulak.nizhny bandar keempat terbesar kt russia.dari nizhny ke moscow lebih kurang 9jam kalau naik bas (kira cam shah alam ke kedah r) n ada international airport.so nak balik tak perlu la ke moscow.ditambah pulak ngan katanya ada lebih kurang macam perkampungan Islam, orang tatar.diorang ni asal turki kalo xsilap.tapi yang aku tau dalam bandar nizhny tu ada sebuah je masjid n betapa banyaknya church. atleast dari gambar yang aku tengok kat internet, masjid kt nizhny lebih cantik dari kt volgograd =p

tapi yang paling besh aku dapat tarik 2 orang kawan aku untuk sama2 pergi nizhny. mula2 diorang konfius gak nak pergi nizhny atau volgograd.masing2 ada senior kat volgograd yang cuba tarik diorang pergi sana.tapi dengan kepakaran aku, aku berjaya 'menghasut' diorang dengan bukti n penjelasan yang terperinci sal nizhny.ehehehe..=p

ehem2..maka tiba la hari yang dinanti2, hari membuat pilihan universiti.yang paling terkejut, cam kami bertiga je yang pilih nizhny n beberapa orang lagi volgograd. n selebihnya, lebih kurang 98% pilih moscow jadi 1st choice."takpe..kuatkan iman!" kata sorang kawan aku nih.kira dah memang bertekad la nih..tp rasa cam besar la jugak peluang untuk dapat nizhny memandangkan tak ramai yang pilih..harap cam tu la..

just wait n see je la apa yang kami bakal dapat nanti.ni just pilihan n suka hati MARA la nak letak kami kat mana.apapun, yakin dengan takdir Allah..apa2 yang kami dapat tu nanti mesti la yang terbaik untuk kami,kn?

4 comments:

  1. konfem2 r ramai pleh moscow, nak shopping pun senang.. yg ko pilih tu,,plek gler name bandar tu.. novgorod eh? haha.. nywy gdluck r.. =)

    ReplyDelete
  2. mhl gle r brg2 kt moscow
    da r asrma jauh gle
    huhu
    nizhny novgorod da best!

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete